Choď na obsah Choď na menu
 


      Byť ďaleko dopredu múdrym, znamená inými slovami, byť teraz hlupákom.
 Ale nie pre toto nechcú ekonómovia povedať, čo nás čaká. Jednoducho to tiež nevedia. Určite by väčšina z nich urobila zo seba dnes hlupáka, keby ich o desať rokov oslavovali ako jediného, čo mu vyšla predpoveď. A tak sa rozpráva a píše aj tak aj onak. Ako v tom vtipe, kde kolega hovorí kolegovi: „ty, tá tvoja žena je skutočne vynikajúca v posteli. Ja ti neviem, jeden hovorí, tak a druhí onak,“ odpovie mu manžel.
      Takže, kríza bude. Bude ekonomická, hospodárska či finančná? Bude všade, alebo len niekde? Bude dlhá, či len krátka?
       Keďže každý si píše, píšem si aj ja. Finančná kríza ešte neskončila. Hospodárska začína a sociálna ešte len príde. Okrem iného, žijeme v čase populačnej katastrofy, ale to akosi nijako nikoho nezaujíma. Ale to má s tým veľa spoločného. A začnime týmto. Možno tento rok pribudne na Zemi zase čistý prírastok obyvateľstva okolo 75-80 miliónov. Teda jedno celé Nemecko.
      Našťastie nie v Nemecku, ale inde po svete, čo ale stále nemení to číslo. S týmto asi počítajú svetoví ekonómovia a preto asi prichádzajú k tomu, že treba stavať ďalšie fabriky, veď obyvateľstvo zeme rastie, každý bude chcieť auto a ostatné veci, na ktorých medzinárodné megafirmy budú zarábať. Samozrejme je to sprostosť. Zoberme si, že ešte pred 2 rokmi, teda pred krízou, bol nadbytok vo výrobe áut okolo 10 miliónov kusov. Teda toľko vyrobených áut sa ročne nedokázalo predať. A stavajú sa ďalšie fabriky na autá. Dobre, dnes už nie. Pritom každý, kto trochu rozumie výrobe vie, že jedna fabrika nepracuje nikdy na 100 % svojich možnosti. Tak na 6O-65 %. Samozrejme, je vo fabrike problematický prietokový uzol vo výrobe, kde niečo beží na skoro sto percent. Ale stačilo by posilniť len tento uzol - dokúpiť potrebný stroj a fabrika môže zvýšiť svoju výrobu o 3O%.  Keď to urobia tri automobilky, tak netreba stavať žiadnu novú fabriku vo svete. Týmto by bol samozrejme vyriešený len technický problém a nie rozdelenie ziskov a trhu. Inými slovami, je nadbytok výrobných kapacít. S tými miliónmi novonarodených sa nedá ako s kupcami áut, aspoň dvadsať rokov počítať. Aj keď je ten prírastok za posledné tri roky vyše 200 miliónov nových obyvateľov, títo viac prispejú k devastovaniu planéty, ako k nákupu a teda aj nárastu ziskov pre niekoho. Títo skôr, či neskôr vyvolajú problém s potravinami. Teda len s nárastom výroby, nárastom predaja, nárastom ziskov, to nefunguje a nebude fungovať. Nemôže mať každý vlastný dom s garážou pre tri autá a podobne. Jednoducho Zem by to neprežila. Ale je vidieť, že ani ekonomika to nevie zvládnuť. Nedajú sa požičiavať peniaze tým, čo na to nemajú, aby si kúpili čo je nad ich pomery. Lenže toto zase odporuje funkcii dnešných bánk, ktoré vyrábajú peniaze dlžobami, teda pôžičkami. Skôr by to malo fungovať opačne, výrobcovia by mali dostať maximálnu hranicu zisku, povedzme na 3%. Malo by sa predávať bez sprostredkovateľov, čo len zbytočne spôsobujú nárast cien. Aby som to vysvetlil, keď taká Škoda, zarába na aute nejakých sto tisíc navyše, týchto sto tisíc, chýba niekde inde.Za to by sa dalo nakúpiť niečo iné a tým by sa vytvorili nové pracovné miesta, alebo aspoň udržali. Keď dnes v USA predávajú za cenu jedného auta dve, tak si môžeme predstaviť, o aké zisky tam ide. Niekto povie, že sa treba uskromniť. Súhlasím, ale začnime u výrobcov a predajcov, aby sa uskromnili so ziskami. Potom ani nebude vadiť, že obyvateľstvo sa neuskromní, aspoň bude zaistený odbyt a teda výroba.
      No a teraz pristupuje k tomuto problému z nad kapacity vo výrobe štát. Ten chce zachovať firmy, teda pracovné miesta. Jasné, každý politik si rýchle spočíta, že hladný nezamestnaný, je jeho najväčší nepriateľ. Lenže namiesto, aby štát nechal bez pomoci napríklad výrobcov áut, aby tí slabí skrachovali a tým sa redukovala výroba, ich draho umelo udržuje pri živote. Čo to prinesie? Nič. Peniaze zmiznú v automobilkách a nekrachnú teraz, ale o rok. A o rok je ten istý problém, ale štát už nebude mať prostriedky na ďalšie injekcie. Podobne u bánk. Načo pumpovať peniaze do nadbytočných bánk? Nechať ich skrachovať a radšej vyplatiť peniaze tým, čo o ne prišli v bankách. Takto by sa zredukoval počet bánk, čo by bolo určite dobre, lebo banky dnes nerobia sebe konkurenciu, ale sa dohodnú a tým pádom majú otvorené dvere k legálnemu zbíjaniu. Zoberme si, že voľakedy banky poskytovali svoje služby zadarmo a ešte platili dobré úroky. A to bez počítačov. Dnes s počítačmi nefungujú, komplikujú život a ešte legálne zbíjajú. Veď dnes, s počítačmi by teoreticky stačili dve banky pre mesto. Ostatní môžu mimo banky niekde spracovávať údaje. Keď to nedokážu, tak ich manažéri sú jednoducho chudáci a nemajú na svojich miestach čo hľadať.
      Takže finančná kríza s bankami, hypotékami, kreditnými kartami je tu. Teraz musí prísť ďalšie kolo. Niečo musí zostať, ako svetová mena. Dolár, Euro, zlato?
V USA už tlačia doláre ako tapety, na tony, čo by ukazovalo, že dolár padne. Alebo naopak, Američania už dali do sveta toľko dolárov, že každý štát sa bráni len uvažovaniu zbaviť sa dolárov, lebo by stratili polovicu devíz, čo by doviedlo ku krachu veľa štátov. Na toto vsadili v USA a drzo tlačia ďalšie tony bezcenných dolárových papierov. Čína sa teraz rozumne zbavila miliárd dolárov, lebo dala Rusku doláre na nové ropovody a plynovody do Číny. Ešte keď Čína nakúpi za doláre obilie vo svete, Kanada USA, Austrália, zbaví sa všetkých dolárov a prestane ju USA zaujímať, hoci má ešte veľa v cenných, vlastne už bezcenných papierov z USA. Ešte sú tu ale petro-doláre. Teda doláre za ropu u arabov. Ako zareagujú Arabi, ťažko povedať. Irán začal predávať ropu za Eura, Líbya myslím tiež, tak to by naznačovalo, že dolár môže stratiť aj pozíciu v tejto oblasti.
      Lenže USA bude chcieť niečo urobiť, pre záchranu dolára. Zničiť Euro? Ako?
Destabilizovať Európu, či už politicky, ekonomicky, alebo vojensky. Oni sú schopní všetkého. Keď by Euro z tohto titulu upadalo, automaticky by všetci stiahli nazad k doláru. To je to, čo by USA potrebovali. Nielen potrebovali. USA je najviac sociálne labilný štát, kde si nemôžu nejakú super infláciu dovoliť. Sú tam naprogramované sociálne problémy a to čierni proti bielym. Aziati proti čiernym, latinos proti aziatom a bielym a podobne. USA nemá doma armádu a ani s Národnou gardou, by toto nedokázali zvládnuť. Medzi obyvateľstvom je toľko zbrani, že to bude viesť k občianskej vojne, alebo viacerým. K tomu pôjde ešte snaha o osamostatnenie štátov v USA, čo tomu len dodá.
 Takže aj keď dnes vyzerá, že USA sú krízou poškodené a hrozí superinflácia, asi k tomu nedôjde, lebo to by znamenalo koniec USA. Preto je len druhá možnosť a na to doplatí Európa.
      Ako sa asi prejaví kríza v Európe? Nerovnomerne. Silné Nemecko výdrži dlhšie, ale o čo je bohatšie, o to má aj viac obyvateľstva. Nemecká vláda dá asi veľa na záchranu toho, čo vlastne nepotrebuje. Banky, fabriky. Počíta, že sa všetko rýchlo vráti do poriadku a o rok, dva bude zase všetko v poriadku. Nebude. Keď sa teraz krízou neprečisti všetko nadbytočné, predĺži sa agónia a potom to vypukne ešte horšie, ale to už nebude mať Nemecko prostriedky na záchranu. Nemecko veľa vyrába a exportuje. Sú sebestační aj s potravinami. Dokáže u nich v Nemecku redukovať aj ceny potravín, čo ale už nepôjde v krajinách, čo ich dovážajú. Tak isto aj s výrobkami. Nezabudnime, že importom sa výrobky predražujú, preprava, dovozcovia, to všetko niečo stojí. Na Slovensku je to jasné, najprv padne auto výroba, ale to musel vedieť každý, tam sa nedá na to vyhovárať, S tým súvisí pád dodávateľov pre auto výrobcov. Zvýšená nezamestnanosť sa prejaví na nákupe, čo bude klesať, nebudú investori, prestane sa stavať a so stavebníctvom súvisí už všetko od výrobkov pre stavbárov, až po elektrické káble, plastové trubky, okná a až po záclony. Či bude mať štát peniaze, aby aspoň nejako podporil výstavbu bytov, pochybujem. Už aj z toho dôvodu, že si stačí otvoriť noviny a pozrieť na neuveriteľnú ponuku v realitkách, jedno či byty, domy, hotely, pozemky. Z toho vidieť, že ľudia potrebujú peniaze a nie bývanie. Ina výstavba, ako bytová nebude, nanajvýš diaľnice, alebo atómka, ale tam už vstúpia zahraničné firmy a zoberú peniaze. Akurát mzdy, prípadne materiál, bude z domácich zdrojov.
      To bude nejakú dobu trvať, kým začne opačná tendencia. Len samo sebou to nezačne. Vyrábať na sklad nebude dnes nikto. To si dovolil len socialistický štát. Dnes majiteľa firmy jeho pracovníci zaujímať nebudú. Áno bude sa musieť uskromniť a bude musieť byť tak zle, aby ľudia prešli z apatie a deprimovania do stavu, že budú cítiť novú budúcnosť. A toto prichádza po vojnách. Už som niekde spomínal. Ľudstvo je nepolepšiteľné a keď sa nazbiera veľa problémov, nejasnosť, dezorientovanosť, tak prijme aj vojnu, kde je potom už len jeden jasný nepriateľ a jeden problém - prežiť. Keď už zase vojna dlho trvá, ľudia si povedia, nech už je mier, nech sa nezabíja a všetko sa bude dať vyriešiť. A zase začne všetko odznova. Preto si dovolím za seba tvrdiť, bude zle, čím neskôr, o to viac. Keď to vypukne v USA ako občianska vojna, vyjde z toho Európa dobre. Keď to ale vypukne vďaka USA v Európe, bude to v Európe zle a veľmi zle. Keď sa veľa poničí, tak zase dajú z USA kredity na ich výrobky, u nich sa zase všetko rozbehne, ako po druhej svetovej. Pritom nezabudnime to dôležité, že už začnú zarábať na ničení v Európe, lebo to bude ich zbraňami.
      Ale to začne byť asi cítiť vo vzduchu nervozitou, veľkými jednaniami, veľkými stretnutiami, aby sa ukázala snaha, ale doteraz sa to nikdy nepodarilo už ukľudniť. Skoro jedna generácia mala šťastie, že prežila svoj život bez vojny. Teda vojen bolo, stále sa niekde bojovalo a bojuje, ale bez veľkej svetovej. Príčinou aj dnes bude to, čo bývalo vždy, snaha po bohatstve, moci a získania toho, čo patrilo druhým. Ekonómovia pracujú s číslami a pri číslach zostanú. Buď budú pracovať s čiernymi, či červenými, tam končí ich poslanie. Potom už berú do rúk záležitosť iní a tí už pozerajú na viaceré súvislosti.
      Pokiaľ boli ekonómovia svojim spôsobom vypočítateľní, sú politici s armádou už nevypočítateľní a horšie, že aj všetkého schopní.